Cum aflu diafragma optima a obiectivului?


     In ultima vreme am tot auzit urmatoarea fraza: Nu stiu de ce nu-mi ies clare anumite poze. Cu acelasi obiectiv unele ies bine iar altele nu. Si sunt facute ziua!

Sunt multe cauze care pot sa contribuie la neclaritatea unei fotografii si cu siguranta nu exista o formula magica ce poate fi aplicata in toate situatiile. Timpul de expunere, iso, diafragma, stabilizator de imagine, trepied, miscarea subiectului, miscarea fotografului, sunt doar cateva cauze.

Totusi, o problema care este ignorata de multa lume, este folosirea diafragmei optime a obiectivului pentru o anumita situatie. Adica?

Adica orice obiectiv are o diafragma optima la care el se comporta cel mai bine dpdv al claritatii. Astfel, o valoare care depaseste F8 sau F16 si care teoretic ar trebui sa ofere mai multe detalii (camp de profunzime mare), de fapt strica imaginea pierzand claritate. Din aceasta cauza, va incurajez sa faceti cunostinta cu obiectivele voastre si sa aveti un “tabel de performanta” al fiecarui obiectiv in parte. Nu este ceva dificil de facut si nu trebuie facut decat o singura data pentru fiecare obiectiv. Ignorati ce spun profesionistii pe site-uri cand scriu cate un review la un obiectiv. Azi, tu esti cel care da nota obiectivului tau. 

De ce sa nu iei in considerare ceea ce au scris altii? Simplu.

1. Cel care testeaza obiectivul poate nu are acelasi aparat ca al tau. 
2. Poate nu are aceleasi setari ca cele facute de tine
3. Poate tu vrei sa testezi obiectivul cu un filtru pe el (in acest caz recomand testarea sa fie facuta si cu filtru pe obiectiv si fara... daca filtrul aduce modificari asupra calitatii imaginii, e bine sa stii de ele)

Metoda este simpla si se poate pune in practica urmand urmatoarele indicatii:

Necesar:
- Aparat foto
- obiectivul care urmeaza sa fie testat
- filtre (optional)
- trepied
- telecomanda
- un subiect destul de detaliat si de mare astfel incat sa fie o distanta de 2-3 metri intre subiect si aprat (poti sa folosesti si mai multe obiecte in acelasi cadru)
- foaie si pix

Procedura
1. Se aseaza aparatul pe trepied si se incadreaza subiectul dupa plac. Pozitia subiectuli si a aparatuli nu se va mai modifica pe durata intregului test.
2. Pe foaie se numeroteaza focalele trecute pe obiectiv  (Exemplu: 18mm, 24mm, 35mm, 45mm, 55mm)
3. Se incepe cu testarea obiectivului la prima focala (18mm) facand o fotografie la fiecare valoare de diafragma pe care obiectivul o permite. Atentie! Expunerea trebuie sa fie corecta la fiecare fotografie. 
4. Se repeta testul si la celelalte distante focale si valori ale diafragmei.
6. Se descarca pe calculator toate imaginile si se evalueaza fiecare poza dpdv al claritatii.
7. Pe tabelul de pe foaie se dau note sau calificative in functie de evaluarea facuta pe o anumita poza.

Exemplu:

Focala
Diafragma
Nota
18mm
F5.6
**

F8
****

F11
****

F16
***

etc
*

etc
*
24mm
F5.6
**

F8
****

F11
****

etc
**


Cum acord notele?
Notarea se poate face fie cu stelute fie cu cifre de la 1 la 4 fie orice alta metoda pe care voi o alegeti ca fiind cea potrivita pentru asa ceva.

Tinand cont de diafragma optima, veti putea evita greselile care pot duce la o claritate slaba din cauza ca ati selectat o diafragma inchisa dar gresita pentru acea situatie.
Exemplu teoretic: F32 in loc de F11 – unde F32 produce un rezultat mai slav dpdv al sharpness-ului chiar daca la acea diafragma campul de profunzime este mai mare.

Recomandat pentru:
- Fotografia de peisaj
- Arhitectura urbana
- Fotografia de produs
- Fotografia de noapte
- Fotografia panoramica

0 comentarii: