Cum se face panning?

Panning-ul este metoda de a fotografia un subiect in miscare iar rezultatul final este un fundal in miscare dar subiectul este clar. Asta se obtine miscând camera orizontal dupa subiect încadrându-l tot timpul în acelasi loc pe toata durata expunerii (orizontal pentru ca majoritatea subiectelor se deplaseaza pe orizontala dar poti face panning si la un avion care se prabuseste iar atunci miscarea va fi pe verticala).

Pentru panning se vor lua in considerare urmatoarele puncte:

1. Setarile aparatului (diafragma si timp de expunere)
2. Miscarea aparatului (cel mai important punct)
3. Incadrarea
4. Locatia

Setarile aparatului

Diafragma potrivita pentru un panning trebuie sa fie mare pentru a obtine un camp de profunzime mai mare in care sa intre tot subiectul. Daca se va folosi o diafragma de F2.8 risti sa ai doar jumatate de masina clara si cealalta jumatate in ceata (sau chiar mai putin de jumatate). Se poate incepe cu F8 (o diafragma buna pentru panning) sau chiar mai mica in functie de latimea subiectului.

Timpul de expunere se alege in functie de viteza subiectului. O masina de formula 1 va avea nevoie de un timp de expunere mai mic decat o masina normala care circula prin oras. Se poate incepe cu diafragma F8 si un timp de expunere de 1/100s. In functie de viteza masinii acest timp se micsoreaza sau se mareste. Poza alaturata este facuta cu diafragma F8 si un timp de expunere de 1/50s.



Miscarea aparatului

Aici se greseste cel mai des si mai usor si daca ati incercat multe setari dar nu ati obtinut un rezultat bun, mai mult ca sigur ca nu ati miscat aparatul cum trebuie. Cele doua greseli sunt:

- miscarea aparatului dupa subiect, corpul stand fix
- miscarea capului cu aparat cu tot dupa subiect, corpul stand fix

Aceste miscari dau gresi deoarece subiectul iese foarte usor din campul de profunzime. E ca si cum campul de profunzime ar "desena" un semicerc perfect pe subiect nu sa se deplaseze odata cu el tinandu-l in acelasi loc. Urmarirea subiectului nu se face miscând mainile si capul dupa subiect deoarece cresc sansele ca masina sa iasa din cadru mult mai usor. Miscarea corecta este facuta din solduri cu umerii drepti, tinând capul si aparatul foto nemiscat.

Incadrarea

Pentru inceput pozitioneaza subiectul in mijloc sa-ti focalizeze aparatul pe el mai usor sau foloseste focusul manual. Nu incadra prea strans subiectul ci lasa-i spatiu in toate partile pana te inveti si rezultatele finale le vei obtine prin crop. Daca incadrezi prea strans nu o sa mai poti sa inclini cadru si sa dai o senzatie mai mare de miscare. Cea mai sigura încadrare este cea in mijloc pentru ca în acest caz rateurile sunt mai rare si posibilitatea de a înclina cadrul la post-procesare creste. Înclinarea cadrului se face pentru a accentua senzatia de miscare, dar nu exagerati cu ea. Înclinarea cadrului nu trebuie sa depaseasca 10-15 grade.

Locatia

Cea mai buna locatie pentru un panning este curba deoarece este o zona de panning controlata. În curba masinile încetinesc si accelereaza astfel se poate citi mult mai usor “comportamentul” masinii stiind exact ce se va întâmpla.

Totdeauna încercati sa cititi locatia, nu subiectul. Daca cunosti locatia si stai 5 miute sa vezi cum se circula vei sti exact cam de unde încep masinile sa frâneze, sa vireze, sa accelereze, si ce timp de expunere este necesar.

Am ales masinile ca subiect principal al acestui tutorial deoarece pe ele se invata cel mai usor tehnica panning-ului si nu sunt un subiect greu de gasit.

1 comentarii:

Michael said...

Foarte tare tutorialul !!! Bravo, maine imi iau D40-ul si imi caut o curba:)) si o masina:))))
Treaba buna, imi place :)>-