Despre pasiune

Eu nu ma pot rezuma sa vorbesc despre o singura pasiune pentru ca am mai multe. Nu stiu daca asta e bine sau rau. Inca nu-mi dau seama daca o persoana cu multe pasiuni este vazuta ca fiind una creativa sau una care nu stie de fapt ce vrea. Dar oricum nu ma intereseaza ce crede lumea despre pasiunile mele pentru ca daca m-ar fi interesat nu le-as mai fi avut. In tot parcursul vietii mele am dat 3 tipuri de oameni care au incercat sa ma descurajeze cand era vorba de pasiuni:

1. Oameni tampiti care vor sa te descurajeze
2. Oameni care spun tampenii pentru ca mai mult nu pot sau nu vor
3. Oameni care spun ceva care sa te descurajeze pentru ca nu iti inteleg pasiunea, nicidecum ca iti vor raul.

Ce este o pasiune pentru mine?

O pasiune sau un hobby este o activitate care necesita timp, daruinta si cateodata resurse materiale si financiare. Acuma depinde ce fel de pasiune ai ca nu toate dureaza o vesnicie. In unele domenii iti mentii interesul pana cand sti ca esti bun, apoi te lasi de ea. Dar aici depinde de fiecare. Eu am avut pasiuni de care m-am lasat fie ca am ajuns la nivelul pe care mi-l doream fie ca m-am plictisit. Na, ce sa fac, sunt si eu om, nu ma pot tine de toate si mai fac si eu alegeri gresite.

Cate pasiuni ai?

Multe. Electronica, colectie de bani vechi, colectie de cartele telefonice, sa fac muzica, sa desenez, masinile, armele, istoria (mai ales al 2-lea razboi mondial), machetismul, informatica, fotografia si cred ca ultima, trasul cu arcul.

De ce ai aceste pasiuni?

O sa va spun aici parerea mea legata de intrebarea asta chiar daca as putea sa dau impresia ca ma dau mare. Am aceste pasiuni deoarece cred ca sunt creativ. Da, de-aia am atatea pentru ca stiu ca pot sa evoluez cam in orice domeniu folosindu-ma de capacitatea mea creativa.

Pasiunile le-ai vrut tu sau ai fost influientat?

Unele le-am vrut eu, la altele am fost influientat. Am avut noroc cu tata care era si el pasionat de multe chestii si cand eram mic imi tot zicea: Ba da tu nu ai nici o pasiune? Tie ce-ti place sa faci? Ai luat tu vre-odata o carte in mana sa citesti ceva care sa te intereseze? Sa aflii lucruri noi... Da asta inafara de jucat fotbal si tras cu cornete ca asta stie toata lumea sa faca!
Si tot batandu-ma la cap cu acele cuvinte ca asta stie toata lumea sa faca m-am ambitionat sa fac si eu ceva diferit. Nu, mint... nu m-am ambitionat. Sincer, am inceput cu electronica pt ca ma batea tatamiu la cap cu ea si vroiam sa ma lase in pace odata sa ma pot juca linistit cu cornete
Dupa un timp am icneput sa-mi aleg singur pasiunile pentru ca la electronica tata ma incuraja si-mi spunea vezi ca nu-i greu ba varutz? vezi ca poti?. Cu electronica nu am dus-o mult pt ca eram prea mic... eram prin clasa a 5-a si mai mult de lipit leduri si potentiometre nu am stiut. Cand am vrut sa imping pasiunea asta la un nivel mai mare, m-am cam desumflat. Dc? Mi-am luat de la un magazin de electronice, un kit TIC-TAC. Va explic ce e ala: La dacii (mai ales la 1300) era in bord o chestie cu 2 leduri. Unu verde si unu rosu care se aprindeau cu schimbul. Nah, ala era un tic tac. Dar nu mi-a iesit pentru ca aveam pistol de lipit prea mare si am ars rapid vre-o 4 piese. Asa ca mi-am bagat picioarele si am lasat-o mai moale.

Cum ai mentinut pasiunea?

Dupa cum ziceam unele le-am mentinut altele nu. Pentru mine o pasiune reusita este una MAAAAAARE in care poti cu aceeasi baza de cunostintze sa experimentezi tot timpul ceva nou. Una din ele este fotografia. La colectionat de bani si cartele telefonice incepusem sa ma plictisesc pt ca aveam deja 200 de cartele si multe exemplare de bani vechi si deja nu mai aveam rabdare sa caut alti bani pe care nu-i aveam in colectie sau cartele. In schimb fotografia o mentin de ceva tmp pt ca tot timpul este ceva nou de pozat. Alta tzara, alt anotimp, alte persoane, alte activitati etc.

Daca pasiunea pe care o ai este costisitoare?

Nu conteaza. Daca e pasiune banii sunt cea mai mica problema. Depinde pana unde vrei sa mergi cu ea si in cat timp. De exemplu as mai vrea sa fac o masina de la 0! O restaurare. Sa stiu ca-mi iau o masina veche second hand si sa o restaurez. Probabil un VW beetle. Ok, iei masina asta si o restaurezi, piesele costa bani! Dar, asta nu o poti face peste noapte, si mai ales, vrei sa o faci singur. Astfel costurile se intind pe o perioada de cativa ani. Azi mai smirgluiesti o portiera, maine vopsesti o oglina, poimaine iti dai seama ca ai strans banii pentru tapiteria de piele si tot asa. Din cate am observat, daca nu suferi putin pana ajungi sa ai tot ce-ti trebuie pentru o pasiune, acea pasiune nu va dura prea mult, pentru ca ai obtinut tot ce ai vrut prea usor si nu mai ai nici o satisfactie si rezultatul va fi unu transparent... sti ca e ceva acolo dar nu sti exact ce si mai exact ce reprezinta pentru tine.

O pasiune nu se face peste noapte. Aici pot folosi ca exemplu ultima mea achizitie, arcul. Ok, l-am cumparat asa de pe o zi pe alta, dar eu eram deja pasionat de arme si de tras la tinta deci nu m-am trezit peste noapte ca de la cusut goblen vreu sa trag cu tunu!

De ce aceasta pasiune?

De ce nu? Fiecare pasiune a avut un moment al ei intr-o anumita perioada a vietii. Unele le-am ales atunci cand nu stiam ce sa fac si trebuia sa fac ceva nou, altele a trebuit sa le descopar pt ca stiam ca m-ar ajuta in domeniu. De exemplu, informatica. Mie imi placea mult in liceu sa fac programe pe langa ceea ce ne dadea la ore. Din pacate, sau fericire, am ales sa nu fac o cariera din asta pentru ca nu simteam ca mi se potriveste asa de bine pe cat am ccrezut. Simteam ca pe undeva se pierde energie si talent si ca puteam fi mult mai util in alt domeniu.

Asa ca am ales psighologia si nu-mi pare rau pentru ca aici simt ca folosesc toate resursele pentru a face ceva si nu se pierde nimic.

Cum te ajuta pasiunea in dezvoltarea personala?

Inca nu stiu dar cred ca in curand voi afla. De ce n-am aflat pana acuma? Pai sa vedem: Unele pasiuni te ajuta sa te calmezi, altele te ajuta sa te eliberezi de energie. Nu spun negativa sau pozitiva pt ca asa ceva nu exista. Exista doar energie si atat, de tine depinde ce valoare ii atribui acelei energii. Acum recent mi-am dat seama de ce am ales trasul cu arcul. Trasul cu arcul ma calmeaza. Vezi tzinta, incerci sa te concentrezi, incerci sa scazi ritmul inimii ca sa nu tremure arcul, te uiti la tina, ti aerul in tine, apoi eliberezi coarda. Si dupa tot momentul ala de liniste (sa mor io de nu-i liniste. Pot sa treaca si avioane pe langa tine ca nu le auzi) si de incetinire a timpului vezi cu ce viteza se duce sageata spre tina apoi se opreste brusc. Ii super senzatia.

Apoi am descoperit cat de incapatanat pot fi atunci cand cred ca-s prea bun. In primele zile am tras cu arcul in casa, pt ca nu aveam unde sa ma duc. Prima greseala a fost o sageata care s-a infipt in faiantza din baie. A 2-a greseala, cand ziceam ca acuma nu se mai intampla nici a fost sa infig alta sageata in usa de la baie... ca sa nu mai dau in faiantza. A 3-a greseala a fost sa rup perdeaua de la baie , tot cu o sageata. Mi-a fost destul ca sa nu mai trag cu arcul in casa. Pana a venit o colega mine si a zis sa-iarat arcu. Si il asamblez, arcu are 1.70m. Si zice: ba da ce mare ii, cum dracu tragi cu el? Eu; stai ca-ti arat!
Ea: nu ca poate mai spargi ceva
Eu: nu sparg, ca nu trag cu el.

Si iau arcu intr-o mana si-l ridic. L-am ridicat bine dar problema a fost ca l-am ridicat pana in candelabru. Am spart bineinteles un abajur... care a facut zgomot... la 2 noaptea... si cred ca i-am trezit si pe ai mei.

Cum te-au ajutat pasiunile in relatiile cu oamenii?

Pasiunile mi-au facut si bine si rau. De ce? Pentru ca am cunoscut persoane care aveau aceeasi pasiune ca mine si m-am indepartat de altele care nu mi le intelegeau. Fotografia a fost una din aceste pasiuni. Cu prietenii vechi nu puteam sa o dezvolt asa ca am cautat alti oameni. Chestia asta i-am mai spus-o unui prieten care e la biologie acum. Intr-o zi a venit la mine si mi-a zis de un prof de la ei de la faculta care le-a povestit cum s-a tarat el pe burta cativa metri sa faca poza la o pasare. Si era fascinat de daruinta acestei persoane si ca i-ar placea sa faca si el chestii din astea.

Ai fost vre-odata descurajat?

Sigur ca da! Aproape in fiecare domeniu. Si intrebarile tampite erau:
Mi-am luat aparat foto
ce faci cu el?
Mi-am luat arc
la ce iti foloseste?

Atata timp cat nu ai raspuns la intrebarile astea mai mult ca sigur ca te vei simti descurajat. Raspunsul e destul de simplu si e tot o intrebare dar trebuie sa o adresati asa: Ce p*la mea poti face cu o pasiune?

O pasiune nu e neaparat ceva ce-ti aduce bani. O pasiune e ceva care te face pe tine sa te simti bine. Dar daca reusesti sa combini pasiunea cu banii e si mai bine.

Ce sfat ai avea pentru ceilalti?

Sfat... ce i-am zis si la prietenu meu care e la biologie.

Daca vrei sa-ti dezvolti o pasiune cauta oameni care au aceeasi pasiune ca si tine. Nu fa greseala sa iti dezvolti pasiunea cu vechii prieteni din fatza blocului pentru ca nu avem acelasi lucru in comun. X e la medicina, eu sunt la psihologie, Y la politehnica, Z e la informatica. Degeaba vrei sa discuti niste chestii despre natura si sa afli lucruri noi atata timp cat noi suntem zero barat in acel domeniu si chiar daca am vrea sa te ajutam nu putem sa o facem. Nu pentru ca nu vrem ci pentru ca ne intereseaza altceva la fel cum nici pe tine nu te intereseaza informatica, medicina, psihologia sau hidrocentralele.

0 comentarii: