Portret de strada


Portretele de stradă le vei gasi bineinţeles, pe stradă, fotografiind oameni care merg la muncă, copii care se joacă, persoane care stau pe banci, persoane care dau de mancare la porumbei etc. Asta nu înseamnă ca ieşi pe stradă cu aparatul foto şi începi să pozezi în stanga şi în dreapta fară să ţi cont de ceea ce faci. Nimic nu se face la întamplare dar pe parcurs toate regulile acestea şi setările aparatului vor deveni un reflex şi le vei face instinctiv fară să le gandeşti prea mult. Să le luam pe rand:

Locaţia

Locaţiile cu cele mai multe subiecte pentru această temă sunt spaţiile aglomerate sau parcurile. Când eşti într-o astfel de locaţie nu te grabii niciodată sa faci poze. Sau să te opreşti in mijlocul pieţii şi de acolo să pozezi tot ce mişcă pentru a umple cardul cat mai repede. Plimbă-te inainte şi obisnuieşte-te cu locaţia respectivă, simte-i atmosfera, observă-i acţiunea, caută unghiuri interesante, caută simetrie, caută dezordine, caută lumina, caută unghiul din care sa obţii o umbră sau un fundal pentru subiectul ales, caută caută caută. Nu te grabii ca un turist să faci poze şi să pleci acasă cât mai repede ca să le araţi prietenilor pe unde ai umblat. Dacă faci asta nu vei vedea subiectele şi rişti să mergi acasă fară nici o poză!


Acţiunea.

Setează aparatul pe Shutter Priority şi lasă-l să selecteze automat diafragma. La un portret clasic bariera de timp acceptabilă este de 1/60s, dar subiectul nu începe sa o ia la fuga. La portretele de stradă ai de-a face cu oameni care se plimbă, copii care fug si pe care nu-i poţi ruga să nu clipească sau să nu se mişte. Un timp de 1/500s va “ingheaţă” cam tot ce miscă, inclusiv un copil care fuge. Asta bineinteles daca vrei sa faci pozele de la distanta si nu iti place sa abordezi persoanele pe care vrei sa le pozezi si sa vorbesti cu ele.


Subiectul

Cum găseşti subiectul potrivit? Simplu. Caută-l în accesoriile persoanelor şi în acţiunea pe care o desfasoară atunci. Este mult mai usor să gaseşti subiectul în funcţie de ceea ce face decât cine este. Caută povestea acţiunii pentru că ea va spune şi povestea personei pe care o fotografiezi, altfel vei avea un portret static şi clasic asemănător cu o poza de buletin.

Sfat: Caută subiectele unde în mod normal nu le-ai căuta.

Aparatura foto pe care o folosesc eu la astfel de poze este specifică fotografiei sport sau wildlife, şi anume obiectivul telefoto 70-300VR montat pe Nikon D80 pentru a mă apropia de subiectele aflate la distante mari. Astfel nu le invadez spatiul personal şi să le modific starea în care se află provocandu-le un discomfort. De la o distantă de 20-30 metri pot surprinde o stare sau o emotie pe care în mod normal o persoană nu ar manifesta-o dacă fotograful s-ar afla la 3 metri de ea. Folosind un obiectiv telefoto în locul unuia dedicat portretelor beneficiezi de următoarele avantaje:

- nu trebuie să te apropii de persoană ca să o fotografiezi
- nu trebuie să vorbeşti cu persoana respectivă cand vrei să faci poza
- folosind focala de 300mm obţii acelaşi fundal in ceaţa asemanator cu cel obţinut cu un obiectiv dedicat portretelor
- poţi obţine o fotografie într-un loc în care în mod normal nu poţi ajunge fie ca subiectul se află la etajul 6 al unei cladiri sau pe malul celălalt al unui râu

Dezavantaje:
- obiectivele telefoto (in general cele mai ieftine) nu au diafragma mare comparativ cu un obiectiv de 50mm cu F1.8 şi în condiţii de lumina slabă se descurcă mai greu. Dar asta nu este o problemă mare deoarece se poate compensa cu sensibilitatea ISO pana la 800 (mai ales seara)
- în spaţi mai stranse nu ai mobilitatea pe care un obiectiv cu focală mai mică ţi-o poate oferi.




1 comentarii:

Adrian Zăinescu said...

o serie foarte interesanta, felicitari!